کاغذ واترمارک

کاغذ واتر مارک ضد جعل چیست؟/ ویژگی های بهترین کاغذ واترمارک

کاغذ واتر مارک شایورد

ابداع کاغذ واتر مارک ضد جعل برمی گردد به قرنها پیش، یعنی سال 1282 در ایتالیا که یک نمونه اولیه بود و چاپ سفید نام داشت. برای تولید کاغذ واترمارک ایتالیایی ها یک مهر فلزی را در خمیر کاغذ قرار می دادند تا پس از تولید کاغذ، به صورت برجسته نقش طراحی شده روی کاغذ شکل بگیرد. هر چه پیشتر آمدیم تکنولوژی های تولید کاغذ واترمارک در جهان پیشرفت کرد و البته همزمان جاعلان نیز مجهزتر شدند.

 

مهمترین ویژگی کاغذ واتر مارک

امروزه کاغذ واترمارک با فناوری بالایی تولید می شود و مهمترین مولفه آن به متریال و مواد اولیه کاغذ با الیاف و آیتم های نامرئی مربوط می شود و طی سالیان گذشته کشور ما نیز به تکنولوژی تولید کاغذ واتر مارک امنیتی و ضدجعل دست یافته است.

چاپ ضد جعل آرتا هنر شایورد

 

طراحی فرموله کاغذ واتر مارک

مهمترین کاغذ واتر مارک کدام است؟

مهمترین کاغذ واترمارکی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد کاغذ اسکناس (کاغذ چک و پول) و سایر اوراق بهادار بانکی است که به دلیل ارزش بالای آنها از بالاترین سطح تکنولوژی کاغذ واتر مارک استفاده می کنند. الیاف به کار رفته در کاغذ اسکناس بیش از 80 درصد از جنس کتان استکه از پارچه های لنینی تولید می شود و در اصل اسکناس نوعی پارچه محسوب می شود که به دلیل شباهت بالا به کاغذ این گونه نامیده می شود.

 

اوراق امنیتی

 

طراحی کاغذ واتر مارک

فرایند تولید کاغذ واتر مارک اسکناس

کاغذ واترمارک پول در فرایند Cylinder Mould تولید می شود. پیچیدگی های این فرآیند باعث می شود در روند تولید کاغذ و چاپ امنیتی آن انواع مولفه های امنیتی در کاغذ پول گنجانده شود و در نهایت واترمارک های بسیار خاص و پیچیده خلق گردد. چرا که در این فرآیند امکان افزودن انواع بافت های فلزی، گرافیکی فیبر نوری و … مهیا است.

با توجه به پیچیدگی فرآیند تولید کاغذ واترمارک اسکناس، تکنولوژی آن در اختیار مجموعه های بسیار محدودی است و تولید کاغذ پول بسیار گران تمام می شود و سرمایه گذاری هنگفتی را می طلبد. لذا اوراقی که با این کاغذها تولید می شوند (مانند اوراق شرکت آرتا هنر شایورد) بسیار ایمن، منحصر بفرد و غیرقابل کپی هستند.

کاغذ واترمارک

 

سند اداری با کاغذ واتر مارک

روش های تجاری تولید اوراق و اسناد امنیتی

روش Fourdrinier برای تولید کاغذ واترمارک به دلیل صرفه بیشتر اقتصادی بیشتر از شیوه Cylinder Mould در دسترس قرار دارد و طی آن خمیر کاغذ بین دو غلطک حکاکی قرار گرفته و طرح هایی روی آن ایجاد می شود. این شیوه بسیار ارزان تر و البته به سادگی قابل جعل و کپی برداری است که در حال حاضر عمده شرکت هایی که داعیه چاپ امنیتی را دارند از این شیوه استفاده می کنند.

 

برخی مولفه های کاغذ واتر مارک ضد جعل

استفاده از تار و پودهای قابل مشاهده در نور

الیاف نامرئی ماوراء بنفش: طول این الیاف غالباً بین 3 تا 10 میلی متر بوده و برخی اوقات به همراه تار و پودهای رنگی و قابل رویت در نور در ساختار کاغذ به کار می روند.

صفحات فلزی (دیسک های دایره ای شکل بسیار کوچک):با حک کردن تصاویر بسیار ریز بر روی صفحات فلزی، می توان ویژگی های امنیتی و پنهان از نظر کاغذها را ارتقا داد.

مواد شیمیایی آشکارکننده اقداماتی که در راستای جعل و دستکاری اسناد صورت گرفته:این مواد در ساختار کاغذ به کار رفته اند و نسبت به حلال ها، مواد اسیدی و آلکایلی حساس بوده و با آنها واکنش می دهند. سالیان سال است که این مواد در ترکیب کاغذ چک های بانکی به کار می روند و جایگاه ویژه ای در تأمین امنیت اسناد و مدارک دارند.

 

 

کاغذ واتر مارک شایورد

 

کاغذ واتر مارک اسکناس

ترکیبات کاغذ امنیتی

اغلب کاغذهای امنیتی به هنگام تابش نور ماوراء بنفش مات باقی می مانند و برخلاف کاغذهای معمولی و استاندارد هیچ گونه درخششی نخواهند داشت. در ترکیب کاغذ واتر مارک ضد جعل عوامل شیمیایی روشن کننده ( که به اختصار OBA خوانده می شود) به کار نرفته، این گونه مواد باعث سفید رنگ شدن کاغذ می شود. به همین دلیل است که رنگ اکثر کاغذهای دارای واتر مارک کدر بوده و سفید نیست، وجود چنین موادی برای آشکار شدن الیاف نامرئی UV الزامی است.

 

 

ویژگی مهم کاغذ واترمارک؛ جاعلان به دنبال تغییر چه چیزی هستند؟

کاغذهای امنیتی علاوه بر آن که راه را بر فعالیت های جعل اسناد و کلاهبرداری سد می کنند، قادر به مشخص کردن این نکته مهم هستند که فرد قصد تغییر دادن کدام بخش از اطلاعات سند را داشته است؛ مبلغ چک بانکی، نمرات یا نام دریافت کننده گواهی نامه یا امثال آن. در اختیار داشتن چنین قابلیتی می تواند در زمینه تشخیص صحت و اصالت اسناد بسیار حائز اهمیت باشد، چرا که افراد جاعل ممکن است بخش های متفاوتی را هدف قرار داده و دستکاری کنند.

امروزه شمار کثیری از شرکت ها و سازمان ها برای پرینت گرفتن های داخلی از پرینترهای دسکتاپ بهره می گیرند که این مسئله به نوبه خود کار پاک کردن اطلاعاتی که با پرینتر لیزری چاپ شده را تسهیل کرده و تهدیدی جدی برای اسناد مهم و امنیتی به حساب می آید. 

 

چسبندگی بالای کاغذ و مرکب سند امنیتی

یکی از ویژگی های بارز کاغذهای امنیتی قابلیت چسبندگی بسیار بالای آنها با جوهر های لیزری و خاص می باشد که امکان پاک شدن جوهر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مواد شیمیایی خاصی وجود دارند که یک DNA کاملاً انحصاری داشته و برای شناسایی آنها به یک ابزار کاملاً تخصصی نیاز است و می توان از چنین موادی به عنوان یک معرف و شناساگر منحصر به فرد بهره برد. شناسایی این مواد به صورت الکترونیکی و در کسری از ثانیه انجام می شود و عمدتاً در صنایع بسته بندی و نقل و انتقالات انبوه کاربرد دارند.

با ورود پرینترهای دیجیتالی استفاده از محصولات امنیتی نظیر کاغذهای دارای واترمارک اهمیت بسزایی یافته، چرا که تنها از طریق می توان اعتبار و اصالت اسناد ارزشمند و مهم را تضمین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *