چاپ امنیتی, طراحی امنیتی

مراحل چاپ امنیتی و سفارش چاپ ضد جعل

چاپ امنیتی ضد جعل

مرحله اول چاپ امنیتی؛ ثبت سفارش

در سفارش چاپ امنیتی همچون همه انواع روش های چاپی ،شروع کاربا دریافت یک سفارش است. برای این منظور می توانید از بخش تماس با آرتا هنر شایورد ضمن اعلام نیاز و درخواست مشاوره و همکاری، جزئیات نحوه ثبت سفارش چاپ ضد جعل و استعلام قیمت را پیگیری نمائید.

سفارش چاپ امنیتی
سفارش چاپ امنیتی ضد جعل


مرحله دوم چاپ امنیتی؛ کاغذ سند ضد جعل

دومین مرحله پس از سفارس چاپ اوراق امنیتی، تعیین کاغذ واترمارک است که مربوط به متریال سند می باشد که مهمترین موضوع این بخش استفاده از کاغذ واتر مارک انحصاری دولتی است. در حال حاضر در اسناد و اوراق از دو نوع واترمارک استفاده می شود:

  • واترمارک مولد (MOULD ، قالبی که جلوه خاکستری دارد )
  • دندی رول (DANDYROLL که اثر سفید یا سیاه رنگ دارد )
سفارش چاپ ضد جعل

همچنین استفاده از فیبرهای نوری است در خمیره کاغذ عنصر بسیار مهم دیگری است که شرکت آرتا هنر شایورد نیز در محصولات امنیتی خود به کار می برد.

فیبرهای نوری در اسناد ضد جعل به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول با چشم غیرمسلح (مریی)
  • دسته دوم با چشم مسلح (نامریی) و با استفاده از نور ماورای بنفش دیده می‌شوند و…
کاغذ واترمارک فیبرنوری


مرحله سوم چاپ امنیتی؛ سفارش طراحی ضد جعل

سومین مرحله سفارش چاپ اسناد و اوراق امنیتی، طراحی امنیتی است که توسط نرم افزارهای ویژه انجام می شود. نرم افزار طراحی امنیتی، برنامه است که برای طراحی اسناد امنیتی و اوراق بهاردار، مانند اسکناس، چکهای بانکی، کالابرگ، بن، بلیت، اوراق مشارکت، کارت اعتباری، اسناد مالکیت، گواهی نامه رانندگی اسناد شناسایی (شناسنامه، گذرنامه، کارت شناسایی هوشمند و ….) استفاده می شود.


تفاوت نرم افزار امنیتی با سایر نرم افزارهای گرافیکی در آن است که در این برنامه ها امکان ایجاد مولفه ها و ویژگی های امنیتی و ضد جعل وجود دارد که در سایر اپلیکیشن ها موجود نیست و تولید آنها نیز انحصاری و در اختیاری چند شرکت بزرگ صنعت چاپ امنیتی است.

طراحی امنیتی

برخی مولفه های ضد جعل نرم افزارهای طراحی امنیتی:

  • Guilloche ؛ گیلوش : ایجاد خطوط و نقوش هندسی منظم و غیرمنظم در اسناد؛
  • Art screen؛ آرت اسکرین : ایجاد یک تصویر از حروف و تصاویر ریز دیگر؛
  • Latent Image ؛ تصویر مخفی : درج حروف به صورت مخفی در نقوش و یا یک تصویر؛
  • Rainbow ؛ رنگین کمان : ایجاد یک طرح با دو یا چند رنگ بودن شکستگی و جدا شدن خطوط از یکدیگر در طرح؛
  • Micro text ؛ ریز نوشته : درج مطالب بسیار ریز قابل رویت با ذره بین؛
  • Relief ؛ برجسته : ایجاد نقوش و یا حروف به صورت برجسته ؛
  • Anti copy ؛ ضد کپی : ایجاد تصویر مخفی در تصویر دیگر که در اثر کپی، تصویر اصلی تغییر یابد.
  • Finger print ؛ اثر انگشت : ایجاد شکل هندسی غیر هندسی غیر منظم که پیاده سازی آن فقط یک بار توسط نرم افزار انجام می گیرد.
  • و….

گفتنی است نحوه استفاده از این مولفه ها به میزان امنیتی بودن سند یا میزان ارزش برگه بهادار بستگی دارد.

چاپ سند امنیتی

مرحله چهارم چاپ امنیتی؛ چاپ ضد جعل

آخرین مرحله پس از سفارش، بخش چاپ امنیتی و ضد جعل است. فاکتورهای امنیتی که در بخش چاپ ایجاد می‌شوند، یا با استفاده از مرکب‌های خاص و امنیتی ایجاد می‌شوند، یا با شیوه چاپی و تکنیک خاصی و یا با هر دو روش پدید می‌آیند.

مرکب مغناطیسی یک نمونه از این مولفه ها است که بیشتر برای دسته چک‌ها و چاپ اطلاعات متغیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعاتی که با مرکب‌های مغناطیسی چاپ می‌شود به نام MICR قابل بازخوانی برای ماشین (Reader) هستند، به طور مثال زمانی که چکی در بانک پرداخت می‌شود،‌ تحویل‌دار بانکی دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات به صورت دستی به کامپیوتر ندارد و با یک دستگاه Reader به راحتی می‌تواند کدها را بخواند.

علاوه بر این اگر چکی جعلی باشد در این مرحله قابل شناسایی است. از این رو استفاده از مرکب‌های مغناطیسی را می‌توان جزو فاکتورهای امنیتی به حساب آورد.

مرکب‌های فسفری نوعی دیگر از مرکب‌های امنیتی هستند که زیر نور یووی تغییر رنگ داده و شبرنگ می‌شوند. مرکب فسفری اگر اسکن شود، تیره‌تر می‌شود. با این وجود این نوع مرکب از درجه امنیت پایینی برخوردار است. این در حالی است که مرکب‌هایی که تنها زیر نور ماورای بنفش و یا مادون قرمز تغییر رنگ یافته دیده می‌شوند، ضریب امنیت بیشتری دارند.

با توجه به نوع مرکب مورد استفاده و ویژگی‌های سند از چاپ افست معمولی و یا خشک استفاده می‌شود، شاخص‌هایی که دارای ضخامت بیشتری باشند به روش سیلک‌اسکرین و با مرکب‌های خاص امنیتی چاپ می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *